Je bekijkt nu Drinken tijdens de training

Drinken tijdens de training

Wat drink je tijdens een training ? Hoeveel drink je tijdens een training ?

Het is belangrijk het lichaam goed te hydrateren tijdens een training. En dit geldt voor elk type training. In normale omstandigheden moet je rekenen op 1 drinkbus per uur cardiotraining.

Dit lijkt veel maar is zeker nodig. Binnen trainen is niet te onderschatten. In principe mag het gewicht voor en na de training niet zo veel verschillen als de meeste denken. Als je 1 Kg lichter bent na de training is dat misschien wel leuk om te zien op de weegschaal maar dan moet je zeker een halve liter water drinken om uw lichaam terug te hydrateren.

Bij zwaardere trainingen adviseren wij om dorstlesser met suikers toe te voegen om de suikervoorraad op pijl te houden en een degelijke vetverbranding te krijgen.

Zonder suikers zal je geen vet verbranden en enkel rechtstreeks eiwitten uit het lichaam halen. Met andere woorden zal je spieren opbranden.

Suiker is de lont naar het vet om het simpel uit te drukken. Na ongeveer 20-30 minuten is de glycogeen voorraad weg en moet je suikers bijnemen om op kracht te blijven. Mensen die gemakkelijk in kramp gaan kunnen eventueel extra elektrolyten toevoegen zoals Zout, Calium, Magnesium die zowat de bekendste zijn. Een zout zweter zoals we dat in de volksmond noemen heeft in het algemeen meer zout nodig in zen dagelijkse voeding om geen problemen te krijgen tijdens langere en intensieve trainingen.

Hoe weet ik of ik genoeg suikers opnam tijdens de training ?

Als je na de training een felle geur van ammoniak ruikt in je kleding dan heb je te weinig suikers ingenomen tijdens het sporten en heb je eiwitten uit je lichaam verbrand om aan energie te komen voor je spieren. Dit staat totaal los van het zout dat op je huid kleeft als kristallen en in je kleding die witte vlekken achterlaat.

Om de hoeveel minuten drinken tijdens het trainen?

Laat ons stellen dat je om de 15 minuten best een goede slok dorstlesser binnen neemt. Je kan dit gemakkelijk bijhouden op je timer van je cardio apparaat of als je traint met een sporthorloge dan kan je een alarm zetten dat om de 15 minuten een signaal geeft om te drinken. Bij iets kouder weer is het verraderlijk dat je minder gaat drinken omdat je minder dorst hebt maar het is echt een must om op regelmaat te blijven drinken om je suiker en vocht op punt te houden.