Hoe kies je de juiste crosstrainer?

Hoe kies je de juiste crosstrainer?

Je bent wat je eet… hier de basis in een paar lijnen. 

Als je begint aan een trainingsopbouw let dan ook op wat je eet.Het is eigenlijk vrij simpel.Als je een kantoorjob hebt eet je niet als een bouwvakker.Dus eet niet meer dan je dagelijkse calorie behoeften. Grijp aub niet naar extreem dieet want dat geeft een jojo effect.Eet gewoon kleinere porties dan je normaal neemt. Op het einde van de dag staat er reeds minder Cal op de dagteller. Reken dit uit op 1 maand en je zal versteld staan van het resultaat. En…het allerbelangrijkste… begin gezond te sporten.

Hoe kies je de juiste crosstrainer ?

Bij het aankopen van een elliptical trainer zijn volgende zaken belangrijk om in het achterhoofd te houden

Pedalen Grote ergonomische pedalen maken het leuker om langer te trainen en zullen minder druk op de voetzolen geven.

Snelheid: ons advies is om een toestel aan te schaffen die uw snelheden aan kan of de RPM’s. Duurdere modellen zijn voorzien van zwaardere lagers.

Geluid: een degelijke hometrainer mag geen hinderend geluid maken tijdens het trainen. oudere generaties van toestellen doen dat wel en dit is nefast tijdens uw training

Opstap crosstrainer: de opstap van een elliptical moet kunnen verlopen zonder probleem. Al onze modellen beschikken over een verlaagde opstap zodat het toestel toegankelijk is voor iedereen.

Weerstand: De maximale weerstand kan belangrijk zijn naar gelang uw niveau van trainen. als je wattages boven de 200 Watt aan kan, dan doe je er goed aan een zwaarder toestel aan te schaffen die deze waarden gemakkelijk aan kan.

Trainingscomputer: een computer moet minimaal de volgende informatie weergeven: snelheid, tijd ,afstand, calorieverbuik en hartslag. Uitgebreidere computers met een diversiteit aan programma’s zorgen voor een betere motivatie en gevarieerde training wat sneller tot resultaten zal leiden.

Veiligheid: uit veiligheidsoverwegingen beschikt een goede crosstrainer over degelijke grondsteunen die er voor zorgen dat het apparaat stevig staat en zeker niet kan kantelen tijdens het gebruik.

Gewicht van de crosstrainer: Een degelijke hometrainer heeft altijd een deftig eigen gewicht door de zwaardere constructie. Het remsysteem daarentegen weegt tegenwoordig steeds minder door het gebruik van electronische remmen.

Wist je dat?… door dagelijks te trainen aan lage hartslag uw cholesterol waarden aanzienlijk naar beneden kunnen gaan. Zeker een investering waard

Maximaal gebruikersgewicht: een gemiddelde goede crosstrainer kan een gebruikersgewicht van 90 kilogram aan. duurdere modellen gaan tot 130 Kg en hoger

Garantie: U staat er misschien niet meteen bij stil maar garantie is erg belangrijk bij uw aankoop. Een toestel dat veel gebruikt wordt moet een degelijke garantie en service hebben. Daarom is het belangrijk dat u nagaat hoe lang een firma al bestaat. Een firma die bij voorbeeld al 20 à 30 jaar bestaat is een serieuze referentie bij uw beslissing tot aankoop. Vraag ook steeds of er wisselstukken in voorraad zijn en ga zelf best eens ter plaatse om alles te bekijken.

Wist je dat?…gewichtsverlies optimaal is bij een lage hartslag. Een elliptical met hartslagmeting (Polar) is dus een must!

De keuze van de juiste crosstrainer is echter altijd van persoonlijke aard, hoe intensief ga je dit toestel gebruiken, wat zijn je doelstellingen, wat is je budget ? Etc. Bovenstaande punten zijn daarom aandachtspunten welke je bij de keuze kan meenemen bij aankoop van jouw elliptical.

Een vraag die we dagelijks te horen krijgen… met welk toestel verlies ik het meeste vet ? of…  Welk toestel moet ik kopen om te vermageren ? Hoe krijg ik men buikje weg ? Hoe krijg ik men dikke billen kwijt ?

Via Google en Youtube zal je wel verhalen genoeg gevonden hebben welk toestel het beste is; in de werkelijkheid daarentegen, doet het toestel er eigenlijk niet echt toe.

Welke beweging je ook doet het gaat hem puur over lang trainen aan een lage hartslag en dit liefst 3 maal per week met een deftige en voorzichtige opbouw. In vaktermen heet dit langduur training.  En of je dit nu doet op een loopband, een hometrainer of een elliptical maakt niet zo veel uit. Je moet doen wat je graag doet ! De ene persoon loopt liever en de andere fietst liever. Wat u zeker moet weten is dat er geen wondermiddelen bestaan en zeker geen tovermiddelen. Gewoon starten met regelmatig te oefenen en op je voeding letten is de boodschap.

Vele producten kunnen de gezondheid ernstig schaden. Raadpleeg steeds uw huisarts of een sportarts vooraleer je bepaalde supplementen is dan ook het beste advies dat wij bij VPS kunnen geven.  

Hoe beginnen aan trainen ? 

Eerst een vooral raden wij aan afspraak te maken bij een sportarts of een cardioloog ! Normaal gezien zullen die dan een EKG nemen en een degelijke test afnemen op de testfiets. Vanaf hier zal je dan ook je overslag hartslag te weten komen en dit gegeven is erg belangrijk in verdere training.

Bij de arts kan je ook advies krijgen tegen welke hartslag je best de eerste maanden gaat trainen om optimale vetverbranding te bekomen. Normaal gezien zal je moeten trainen aan lage hartslag. 

Wat is lage hartslag ?

Wel, een simpele vuistregel is de volgende : (220-leeftijd) x 0.7  (voorbeeld : voor een persoon van 40 jaar oud : (220-40) x 0.7 = 126 (Opgelet ! dit is louter informatief voor een gezond persoon ! Volg steeds het advies van uw sportarts of cardioloog !))

Wat ook leuk is om weten is dat je pas vet begint te verbranden na 30 minuten. We kunnen dit complex uiteen zetten maar dit is in praktijk makkelijk te begrijpen. Simpel uitgedrukt…je moet eerst iets opwarmen voordat het verbrandt kan worden, wel zo ook met vetten. Eerst maken we deze gedurende 30 minuten warm en nadien gaan we pas over tot het verbranden ervan.

Als je totaal geen sport doet gedurende jaren dan begin je best met een tiental minuten te fietsen of te bewegen tegen een babbel tempo. Zo lang je makkelijk kan praten tijdens het trainen zit je normaal gezien perfect in je groene hartslagzone. Bouw deze tijd geleidelijk op naar 1 uur trainen. Normaal gezien kan je elke week een 5 tal minuten bij je training doen. Forceer dit zeker niet !!!  Indien u zich niet zo goed voelt met 5 minuten extra dan blijf je gerust nog een weekje of meer op de zelfde trainingstijd. Jouw eigen lichaam is namelijk steeds de beste barometer. Laat je niet opjagen door anderen en maak er zeker in het begin geen competitie van. Trainen moet aangenaam blijven zowel mentaal als lichamelijk. Om het mentaal wat makkelijker te maken hebben we 1 gouden tip. Probeer tijdens het trainen het staren naar de console te vermijden. Minuten kunnen tergend traag wegtikken op de klok. 

Bedenk daarom eerst goed waar je uw toestel zal plaatsen. Plaats deze bij voorkeur niet weg in een hoekje in uw huis. Je kent het spreekwoord wel…uit het oog uit het hart!

Wij raden steeds aan om uw toestel zo te plaatsen dat je dit bijvoorbeeld kan combineren met televisie te kijken. In plaats van zomaar in de zetel te ploffen kan je makkelijk al trainend naar uw favoriete programma’s kijken. Het nuttige aan het aangename koppelen is dus de boodschap en je zal merken, de tijd vliegt dan zo voorbij.

Tot slot nog dit

Drink steeds genoeg water tijdens het sporten ! Wat je verliest aan vocht moet je bij drinken tijdens het sporten. 

Wens je meer informatie aarzel dan zeker niet om ons te contacteren. Wij bij VPS staan steeds klaar om onze klanten te helpen en te steunen. Zomaar het duurste artikel verkopen is totaal niet onze ambitie. We gaan steeds samen opzoek naar het toestel op maat van onze klant. We luisteren eerst naar de klant om dan samen de keuze van het toestel te maken. Wat is het doel van de klant? Is het voor 1 persoon of een heel gezin? Dagelijks of sporadisch gebruik? Revalidatie? Het zijn maar enkele punten die een rol spelen in de keuze van uw toestel. We doen ons beroep met veel passie en overgave en we willen dit overbrengen naar onze klanten. De klant moet met een goed gevoel vertrekken zodat hij met volle moed de training kan aanvatten. VPS heeft reeds een uitgebreid klantenbestand dat opgebouwd is door goede mond aan mond reklame. We streven er dan ook naar om onze goede te naam te behouden en indien mogelijk zelfs nog te verbeteren.

Drinken tijdens het trainen

Het is belangrijk het lichaam goed te hydrateren tijdens een training. En dit geld voor elk type training. In normale omstandigheden moet je rekenen op 1 drinkbus per uur op de crosstrainer. Dit lijkt veel maar is zeker nodig. Binnen trainen op de crosstrainer is niet te onderschatten. In principe mag het gewicht voor en na de training niet zo veel verschillen als de meeste denken. Als je 1 Kg lichter bent na de training is dat misshien wel leuk om te zien maar dan moet je zeker een halve liter water drinken om uw lichaam te hydrateren. Bij zwaardere trainingen adviseren wij dorstlesser met suikers toe te voegen om de suikervoorraad op pijl te houden en een degelijke vetverbranding te krijgen. Zonder suikers zal je geen vet verbranden en enkel rechtstreeks eiwitten uit het lichaam halen. Suiker is de lont naar het vet om het simpel uit te drukken. Na ongeveer 30 minuten is de glicogeenvoorraad weg en moet je suikers bijnemen om op kracht te blijven. Mensen die gemakkelijk in kramp gaan kunnen eventueel electroliten toe voegen zoals bvb. zout, calium, magnesium die zowat de bekendste zijn. Een zoutzweter heeft in het algemeen meer zout nodig in zen dagelijkse voeding om geen problemen te krijgen tijdens langere en intensieve trainingen.

Eten tijdens het trainen

Dit is vooral van toepassing voor doorgedreven langduurtrainingen. Best al voor de training suikerrijke voeding binnen nemen om de benzinetank goed te vullen. In het algemeen is het ideaal om de 30 minuten vaste voeding te eten tijdens de training. Vanaf 2 uur training stap je dan beter over op gels die sneller opgenomen worden door het lichaam. Dus regelmatig drinken en eten tijdens lange trainingen is ideaal en houdt je op kracht.

Sluit Menu
×
×

Winkelmand

Winkelmand

Sluit